مقالات

3 کاربرد دستگاه ایکس ری ( xray ) در بازرسی و کنترل تردد

01/02/05
بدون نظر

کاربرد دستگاه ایکس ری در بازرسی و کنترل تردد

کاربرد دستگاه ایکس ری ( xray ) در بازرسی و کنترل تردد افراد و کالا شناسایی وسایل غیرمجاز همراه افراد است . امروزه یکی از تجهیزات پرطرفدار حوزه‌های علمی، پزشکی و بازرسی دستگاه های xray می‌باشند. اما میزان عوارض احتمالی آن برای بازرسی افراد و کالا ، همواره مورد بحث قرار گرفته است. میزان اشعه موجود و هدف آن در هر حوزه نیز متفاوت می‌باشد. در ادامه با معرفی دستگاه ایکس ری از 3 کاربرد دستگاه ایکس ری و انواع آن صحبت خواهیم کرد.

دستگاه ایکس ری چیست؟

دستگاه ایکس ری ( xray ) ابزاری برای مشاهده جزئیات متعدد در یک جسم می‌باشد. پرتو تابانده به جسم مورد نظر به شناخت بهتر محتویات درون آن کمک بسیاری می‌کند. همانطور که گفته شد این دستگاه در هر حوزه با کاربری و هدف متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حوزه کنترل تردد و بازرسی از اشعه ایکس برای افزایش امنیت و مدیریت ورود و خروج کالا، افراد و خودرو استفاده می‌شود. تصویربرداری و کشف هر گونه کالای غیرقانونی با کمک اشعه ایکس صورت می‌گیرد. اجزای متشکل در دستگاه ایکس ری شامل تونل، نوار نقاله، ژنراتور ایکس ری  xray و سنسور نوری می‌باشند.

کاربرد دستگاه ایکس ری در کنترل تردد و بازرسی

بازرسی کالا در فرودگاه
دستگاه ایکس ری مورد استفاده در فرودگاه

کاربرد دستگاه ایکس ری xray  با توجه به اندازه تونل و نوع اجسام مورد بررسی متفاوت خواهد بود. به طور کلی این دستگاه به سه دسته اصلی ایکس ری بار ( ایکس ری کیف دستی و چمدان ) ، ایکس ری خودرو و ایکس ری انسان یا همان بادی اسکن تقسیم می‌شود.

دستگاه ایکس ری بار؛

بازرسی کیف و چمدان

دستگاه ایکس ری xray بار برای کشف و ضبط بار و وسایل غیرقانونی افراد کاربرد دارد. مدل‌های مختلفی برای این امر به بازار معرفی شده‌اند. اما به طور کلی می‌توان آن را به دو دسته دستگاه ایکس ری ( xray ) کیف دستی و ایکس ری چمدان تقسیم کرد. هر یک از مدل‌های موجود در بازار با امکانات و اندازه‌های گوناگون ارائه شده‌اند. کاربری هر یک نیز به سازمان مورد نظر و نیازهای آن بستگی دارد. به طور مثال اگر در یک سفارت‌خانه، کیف و وسایل همراه مهمانان و مراجعین نیاز به بررسی و نظارت داشته باشد، دیگر به استفاده از دستگاه ایکس ری چمدانی در ابعاد بزرگ تر احتیاجی نیست. مدل‌های BLADE100100 ، BLADE6040 و zkx6040 از نمونه‌های دستگاه ایکس ری چمدانی هستند. مدل ZKX5030A نیز از سری محصولات دستگاه ایکس ری کیف دستی می‌باشد. برای مشاهده بیشتر این محصولات به صفحه پادیس مراجعه نمایید.

دستگاه ایکس ری خودرو؛

شناسایی کالای غیرمجاز در خودرو
شناسایی کالای غیرمجاز در خودرو توسط اشعه ایکس

دستگاه ایکس ری خودرو با هدف نظارت بر کالاهای موجود در یک خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد.  شناسایی تصاویر در این دستگاه بر اساس چگالی مختلف مواد در داخل کانتینر و خودروها صورت می‌گیرد. دستگاه ایکس ری خودرو نفوذپذیری قابل قبولی داشته و تصاویر گرفته شده همگی دارای وضوح خوبی می‌باشند. مدل BVE-6000P از سری محصولات ایکس ری خودرو می‌باشد که گروه پادیس عرضه نموده است.

دستگاه ایکس ری انسان ( xray ) ( بادی اسکن ) ؛

دستگاه ایکس ری انسان ( بادی اسکن )

دستگاه قابل استفاده برای شناسایی کالای غیرمجاز در بدن انسان با اصطلاح بادی اسکن نیز شناخته می‌شود. این محصول برای استفاده در اماکنی همچون فرودگاه، خطوط مرزی، زندان و سازمان‌های مشابه کاربرد بسیاری دارد. امروزه دستگاه ایکس ری انسان بر اساس فناوری‌های روز طراحی گردیده اند و دیگر همچون گذشته برای استفاده افراد پرخطر نمی‌باشند. مدل بادی اسکن BVE-P1 از این دسته محصولات می‌باشد. این دستگاه با امکان تشخیص اشیا در زیر لباس بهترین گزینه برای استفاده در فرودگاه خواهد بود.

( xray ) در چه مکان‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

کلیه سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی و خصوصی که در طی روز مراجعین بسیاری دارند نیاز بسیاری برای تهیه این محصولات پیدا می‌کنند. بازرسی بدنی افراد و نظارت بر کالاهای موجود در خودروها به زمان بسیاری نیاز دارند. حال اگر امکان پاسخگویی در مدت زمان اندکی فراهم نشود حجم ترافیکی بسیاری از افراد و خودروها را شاهد خواهیم بود.

هریک از دستگاه‌های فوق الذکر برای استفاده در محیط خاصی کاربرد خواهند داشت. عواملی همچون اندازه فضای مورد نظر برای نصب دستگاه، هدف از تهیه دستگاه، میزان تردد روزانه افراد و بودجه هر سازمان در انتخاب این محصولات تاثیر گذار می‌باشند. نکته مهم دیگر توجه به آب و هوا و نصب این دستگاه‌ها در فضای باز یا بسته می‌باشد. میزان دما و رطوبت محیط در طول عمر و کارایی این محصولات نقش بسزایی دارند. قبل از تهیه هر یک از این مدل‌ها بهتر است با مشاوران پادیس در ارتباط باشید.

سخن آخر :

دستگاه ایکس ری ( xray ) در انواع مختلف برای پاسخگویی به نیاز سازمان‌ها طراحی شده است. باتوجه به هدف مورد نظر این سازمان‌ها اندازه و بهره وری آن نیز متفاوت خواهد بود. این دستگاه در حوزه کنترل تردد و بازرسی نیز دارای سه دسته ایکس ری بار ، خودرو و بادی اسکن می‌باشد. با پیشرفت تکنولوژی اشعه ایکس مورد استفاده در این دستگاه‌ها همچون گذشته خطری برای سلامتی افراد ندارند. دقت در شناسایی اشیا و وسایل غیرمجاز و کیفیت تصاویر از مهم‌ترین ویژگی‌های این محصولات می‌باشند. با توجه به موارد فوق الذکر کسب و کارهای بسیاری با هدف سرعت‌بخشی به امور ورود و خروج اشخاص و خودروها خواستار تهیه این محصولات می‌باشند.

گروه پادیس به عنوان تامین کننده انواع دستگاه ایکس ری، یکی از مطرح ترین برندهای این حوزه می‌باشد. این گروه با تکیه بر تخصص و مهارت اعضای تیم خود موفق به اجرای پروژه‌های امنیتی بسیاری گردیده است. طراحی و اجرای اختصاصی با توجه به نیاز هر کسب و کار از جمله خدمات پادیس می‌باشد.


آخرین نوشته ها

گیت فلزیاب چیست؟

گیت فلزیاب چیست؟

دستگاه گیت فلزیاب یا گیت بازرسی یکی از مهم‌ترین ابزار کنترل تردد وبازرسی هنگام ورود و خروج افراد در اماکن […]

Blue chip manager is unlocking a virtual locking mechanism to access shared cloud resources. Internet concept for identity & access management, cloud storage, cybersecurity and managed services.

سیستم کنترل تردد اختصاصی و مزایای استفاده از آن

انتخاب بهترین سیستم کنترل تردد و بازرسی یکی از دغدغه‌های اصلی سازمان‌ها برای افزایش امنیت و نظم‌دهی به ورود و […]

دستگاه کنترل تردد و 5 نکته مهم برای انتخاب آن

انتخاب دستگاه کنترل تردد مناسب برای افزایش نظم و امنیت و نظارت بر ورود و خروج افراد نقش مهمی دارد. […]



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. وارد کردن اطلاعات زیر جهت برقراری تماس و پاسخگویی الزامی است